Dzielenie liczb sposobem pisemnym jest dla wielu uczniów umiejętnością trudną i żmudną. Zajęcia urozmaicone ciekawymi ćwiczeniami mogą nieco ułatwić nabywanie sprawności rachunkowej. Uczniowie chętniej wykonują zadania, jeżeli prowadzą do konkretnego celu. Forma zajęć sprzyja pracy zarówno uczniom pracującym szybko, jak i tym którzy pracują wolniej. Proponowane zajęcia realizowane były w bloku tematycznym: Jaki piękny jest świat wokół nas! Temat dnia: Jesteśmy mieszkańcami i przyjaciółmi Ziemi.
Klasa: III
Temat: Dzielenie liczb sposobem pisemnym w zakresie 1000.
Uczeń: - dzieli liczby trzycyfrowe przez jednocyfrowe sposobem pisemnym, - sprawdza dzielenie za pomocą mnożenia, - czyta ze zrozumieniem tekst matematyczny, - wyróżniania w tekście najważniejsze informacje, - rozwiązuje zadania tekstowe złożone, - zna kolejność wykonywania działań i jej przestrzega, - skutecznie komunikuje się pracując w grupie
Metody pracy: podająca, problemowa, eksponująca.
Forma pracy: zbiorowa, grypowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: karta do matematycznego bingo dla każdego ucznia, karta pracy z liczbami dla każdego ucznia, kartoniki z liczbami, domino matematyczne, pudełka z napisami, po dwa zadania tekstowe dla każdego dziecka, karty pracy z działaniami do zadań, tabelka do samooceny.
Przebieg zajęć I Rachunek pamięciowy - Matematyczne bingo Każdy uczeń otrzymuje planszę podzieloną na np. 9 pól. Każde pole oznacza liczbą od i do 9. Nauczyciel czyta przykłady, a uczniowie wpisują wyniki. Jeżeli zapełni linie poziome, pionowe lub ukośne woła bingo. Musimy sprawdzić, czy wyniki są właściwe, nagrodzić punktem i kontynuować dalej aż do wyczerpania przykładów.
1. 81:9=9 2. 63:7=9 3. 49:7=7 4. 300:30=10 5. 32:8=4 6. 600:6=100 7. 50:2=25 8. 900:100=9 9. 24:2=12
II Praca indywidualna. Masz kilka liczb. Dobierz liczbę do każdej z podanych liczb, wiedząc, że każda jest dwa razy mniejsza. Działania możesz wykonać sposobem pisemnym w zeszycie. Liczby znajdziesz na ławce pod tablicą. Masz 10 minut. Kto zbierze 8 par otrzymuje 2 punkty. Kto zbierze 7 otrzymuje 1 punkt.
Pierwsza grupa
Pary liczb : 480 540 580 360 640 680 520 460
240 270 290 180 320 340 260 230 Druga grupa
Pary liczb : 380 510 440 720 280 640 560 480
190 255 220 360 140 320 280 240
III Domino matematyczne. Praca w małych, 2- osobowych grupach. Wykonajcie dzielenie sposobem pisemnym w zeszycie. Ułóżcie domino. Odwróćcie kartki domina. Odczytajcie hasło. Za poprawne wykonanie obliczeń i ułożenie hasła otrzymacie 1 punkt.
474: 2 237 711: 3 183 549:3 81 648:8 236
944: 4 249 747:3 120
Hasła: papier, szkło, puszki, plastik. ( Uczniowie słabo radzący sobie otrzymują wyrazy z mniejszą ilością liter)
IV Rozwiązywanie zadań. Praca indywidualna. Uczniowie wykonują zadania, które znajdują się w pudełkach z napisami z poprzedniego ćwiczenia, np. kto ułożył hasło papier- wykonuje zadania z pudełka z napisem papier.
Hasło puszki Zadanie 1 Z okazji Dnia Ziemi zorganizowano zbiórkę puszek. 7 puszek można wymienić na jedną sadzonkę drzewa. Ile sadzonek otrzymają harcerze, jeżeli dostarczą 966 puszek? - rozwiązanie zadania w zeszycie - sprawdzenie przez nauczyciela - przydzielenie punktu za poprawność Zadanie 2 Adaś z bratem brali udział w ekologicznej akcji zbierania puszek. Adaś zebrał 228 puszek, a jego brat 3 razy mniej. Ile puszek zebrali razem? - rozwiązanie zadania w zeszycie - sprawdzenie przez nauczyciela - przydzielenie punktu za poprawność
Hasło papier Zadanie 1 Z okazji Dnia Ziemi zorganizowano zbiórkę makulatury. 7 kg makulatury można wymienić na jedną sadzonkę drzewa. Ile sadzonek otrzymają harcerze, jeżeli dostarczą 966 kg makulatury? - rozwiązanie zadania w zeszycie - sprawdzenie przez nauczyciela - przydzielenie punktu za poprawność
Zadanie 2 Tomek z bratem brali udział w ekologicznej akcji zbierania makulatury. Tomek zebrał 228 kg makulatury, a jego brat 3 razy mniej. Ile kg makulatury zebrali razem? - rozwiązanie zadania w zeszycie - sprawdzenie przez nauczyciela - przydzielenie punktu za poprawność
Hasło szkło Zadanie 1 Z okazji Dnia Ziemi zorganizowano zbiórkę szklanych opakowań. 7 szklanych opakowań można wymienić na jedną sadzonkę drzewa. Ile sadzonek otrzymają harcerze, jeżeli dostarczą 966 szklanych opakowań ? - rozwiązanie zadania w zeszycie - sprawdzenie przez nauczyciela - przydzielenie punktu za poprawność
Zadanie 2 Grzegorz z bratem brali udział w ekologicznej akcji zbierania szklanych opakowań . Grzegorz zebrał 228 szklanych opakowań , a jego brat 3 razy mniej. Ile szklanych opakowań zebrali razem? - rozwiązanie zadania w zeszycie - sprawdzenie przez nauczyciela - przydzielenie punktu za poprawność Hasło plastik Zadanie 1 Z okazji Dnia Ziemi zorganizowano akcję zbierania plastikowych butelek. 7 plastikowych butelek można wymienić na jedną sadzonkę drzewa. Ile sadzonek otrzymają harcerze, jeżeli dostarczą 966 plastikowych butelek? - rozwiązanie zadania w zeszycie - sprawdzenie przez nauczyciela - przydzielenie punktu za poprawność
Zadanie 2 Romek z bratem brali udział w ekologicznej akcji zbierania plastikowych butelek. Od września do stycznia zebrali 228 plastikowych butelek. Od lutego do kwietnia zebrali 3 razy mniej. Ile plastikowych butelek zebrali chłopcy? - rozwiązanie zadania w zeszycie - sprawdzenie przez nauczyciela - przydzielenie punktu za poprawność
V Praca indywidualna Układanie treści zadania do podanego działania, rozwiązanie i zapisanie odpowiedzi.
325: 5 - 28 = 325: 5 =
- dwa warianty w zależności od poziomu umiejętności, - może to być praca domowa, gdy zabraknie czasu na zajęciach.
IV Podsumowanie zajęć – samoocena pracy uczniów.
Opracowała: Iwona Urban
|